Zaúčtování faktur do P7

Veškeré akce a nastavení se odehrávají v novém P8.

Starší verze P7 není síťová a měli byste dodržet zásadu, že když máte spuštěn P8, měl by být vypnut P7. V opačném případě se vystavujete nebezpečí nekonzistence dat a horším případě poškození dat P7.

Celý postup je ukázán na vydaných fakturách, ale je analogický i pro faktury přijaté.

Napojení firem

V aktuální verzi je zaúčtování faktur možné pouze do P7 – do souboru Uctovano.db. Nejdříve je tedy nutné zajistit správné napojení firmy v P8 a firmy v P7. To provedeme v Obslužné > Nastavení firmy. Napojení může vypadat takto: C:\ProwinData\MojeFirma22.

Přihrání aktuálních číselníků

Dalším krokem je přihrání těchto tabulek z P7 do P8:

Tuto akci může provést pouze administrátor volbou Obslužné > Import.

Výše uvedené číselníky v P8 jsou tedy duplikátem číselníků v P7 a je nutné je po určitou dobu udržovat synchronizované, tzn. změnu, kterou provedete v P7, musíte provést i v P8.

Princip zaúčtování

Každá vydaná faktura může být vystavena bez jakékoliv vazby na účetnictví. Tuto fakturu zaúčtujeme kdykoliv později, nebo se můžeme rozhodnout, že ji nebudeme účtovat vůbec. Informace o zaúčtování/nezaúčtování je zobrazena jako poslední políčko v přehledu faktur.

Ve filtru nalevo si můžete zobrazit faktury podle toho, zda již byly zaúčtované.

Rozhodnutí, zda fakturu zaúčtovat provedete snadno na záložce Zaúčtování.

Odškrtněte, pokud fakturu nechcete účtovat, nebo je již zaúčtovaná ručně v P7.

Přidání zaúčtování

Když provedeme zaúčtování faktury, do souboru Uctovano.db v P7 se vytvoří nová dávka (číslo dávky je generováno náhodné). V poli Puvod je vytvořen text „P8FVH“ hlavičkový řádek s údaji pro DPH a pro KH a text „P8FVP“ pro další položky (analogicky P8FPH, P8FPP).

Oprava zaúčtování

Při opravě se načtou hodnoty z P7 a po uložení se všechny původní řádky zaúčtování smažou a vytvoří se nové na konci datového souboru. Opravu hodnot můžete v P7 provádět ručně, jako obvykle.

Smazání zaúčtování

V souboru Uctovano.db v P7 se smažou všechny řádky, které byly při účtování dokladu vytvořeny.

Oprava faktury

Fakturu, která byla zaúčtována, NELZE z bezpečnostních důvodů opravit. Musíte nejdříve smazat zaúčtování, provést opravu faktury a teprve poté provést nové zaúčtování.

Položkové účtování

Můžete se rozhodnout, zda chcete položky faktury zaúčtovat každou zvlášť nebo kumulativně jako jednu položku.

Volbu provedete na panelu Nastavení vydaných faktur volbou Účtovat každou položku zvlášť.

Vzorový postup zaúčtování

  1. Vyberete fakturu a stisknete Ctrl+U nebo tlačítku Přidat. Otevře se nový předpis.
  2. Vyberete položku s červeným nulovým účtem SU, stisknete Enter, zadáte SU a uložíte (F2).
  3. Předpis uložíte (F2) a vytisknete.

Nové zaúčtování

Tlačítko Přidat je přístupné pouze tehdy, když je zaškrtnuto Účtovat, případně faktura ještě nebyla zaúčtovaná.

Na obrázku vidíte hlavní okno účetního předpisu pro vybranou fakturu. Zobrazují se pouze nezbytné údaje, které můžete nyní ovlivnit. Správnost zaúčtování si můžete zkontrolovat tiskem účetního dokladu, popř. nahlédnutím do Účetnictví P7.

Nyní si popíšeme vlastní obrazovku zaúčtování.

Na vzorovém případě si všimněte červených nul účtu SU, které musíme ručně opravit.

V horním okraji zkontrolujte Měsíc zúčtování, tzn. do kterého měsíce chcete účetní doklad zařadit.

Zkontrolujte nebo opravte Číslo dokladu. Standardně se vkládá číslo faktury.

Položky a sloupce jsou barevně rozlišeny a toto rozlišení má svůj význam pro zvýšení přehlednosti a kontrolu na správnost.

Daňové položky jsou šedé a tyto řádky nelze smazat. Při Opravě můžete editovat pouze pole, která jsou přístupná.

Účet SU na straně dal (obvykle 311), stejně jako účet SU DPH (obvykle 343 )se vytahují z Nastavení firmy.

Každá použitá daňová sazba je uvedena na samostatném řádku účetního předpisu.

Další automaticky vygenerované položky jsou barevně odlišeny černě a jsou pod vaší plnou kontrolou. Můžete je mazat, přidávat další a opravovat všechny dostupné údaje.

Všimněte si červeně zvýrazněných nul účtů SU. Protože program nedokáže v této verzi rozhodnout, na jaké výnosové účty chcete položku/-y zaúčtovat, musíte hodnoty doplnit ručně.

Řádek Zaokrouhlení celkové částky se objeví pokud byl doklad zaokrouhlen, resp. liší se celková konečná částka od dílčích hodnot částek v jednotlivých sazbách DPH. Tento rozdíl můžete výnosově/nákladově zahrnout do stejného účtu jako položku/-y faktury nebo do jiného účtu.

Daňová rekapitulace slouží pro rychlou vizuální kontrolu daňových hodnot a vám umožňuje změnit pouze Kódy DPH u sazeb, které byly použity. Pokud hodnoty nejsou správné, přerušte zaúčtování faktury, vraťte se do přehledu faktur a chybnou fakturu opravte standardním způsobem. Poté proveďte opětovné Zaúčtování.

V dolní části obrazovky se nachází údaje pro kontrolní hlášení (KH). Věnujte zvláště pozornost první hodnotě Sekce KH. Program se na základě toho, zda byla na faktuře použita Přenesená daňová povinnost nebo ne, popřípadě, zda celková částka faktury přesahuje 10 000 Kč rozhodne pro nějakou volbu, ale je na vás tuto volbu potvrdit nebo změnit. Ostatní běžně nepoužívané hodnoty, přesto povinné, si zvolte podle svého.